توسعه صنعت جواهرسازی چین

نامه الکترونیک چاپ PDF

جدیدترین شبه الماسی است که به تازگی وارد بازار شده و به لحاظبرخورداری از خصوصیات بسیار نزدیک به الماس ، بسیاری از تجار الماس را در سطح جهانی دچار مشکل ساخته است . این بلور در اصل ترکیبی از عناصر کربن و سیلیسیم بوده silicon carbide ودر طول قرن اخیر نقش بسیار مهمی را بعنوانساینده در صنایع مختلف دارد . اولین کسی که موفق به ساخت این بلور بطور آزمایشگاهی و آن هم بصورت کاملا تصادفی شد ، در سال ۱۸۹۳ شخصی بنام ادوارد جی آچسون بود و به دنبال آن در سال ۱۹۰۴ یک شیمیدان برنده جایزه نوبل به نام هنری مویسان مقدار کمی از نوع طبیعی این ماده را دریک شهاب سنگ در آریزونا یافت که خود بلور بعدها به افتخار او Moissaniteنام گرفت‌‌‌‌ . پس از آن بارها گزارش هایی مبنی بر یافتن مقادیر بسیار اندک از آن در دیگر شهاب سنگها و یا در برخی از یافتهای زمین ارائه شده است .

 

 

 

 

در سال 2001، این کشور جزء سردمداران مصرف کننده پلاتین در جهان به حساب آمد. در سال 2007، چین بیشترین مصرف طلا به میزان 363 تن را به خود اختصاص داد. به طوریکه دومین کشور بعد از چین، هندوستان بود.


به سبب رشد و توسعه این صنعت، بازار جواهرات و مصرف کنندگان آن در چین به بلوغ و تجربه رسیدند. توجه و تمرکز صنعت طلا و جواهر سازی چین از کمیت، به کیفیت تبدیل شد. شرکت هایی که توان رقابت با دیگران را نداشتند از بازار کناره گیری کردند.

در سال 2000، جواهرسازان فهمیدند که برند سازی نقش مهمی رادر بازار طلا و جواهرسازی چین ایفا می کند؛ از این رو، محصولات خود را با تأکید بر فرهنگ و پیشینه تاریخی خود تبلیغ کردند و ترویج دادند. همین امر سبب شد تا خریداران بیشتر توجه خود را به طراحی معطوف دارند تا اینکه به ارزش مواد به کار رفته در جواهرات بپردازند.

مرحله چهارم - آغازی نو (2008 تا اکنون): المپیک تابستانی 2008 که در پکن برگزار شد، کمک نمود تا اقتصاد چین، رشد و توسعه پیدا کند. در پی این رویداد مهم ورزشی، صنعت توریسم چین نیز رشد نمود و بیشتر گردشگران پول خود را صرف خرید کالاهای لوکس کردند.

هنگامیکه اقتصاد جهانی بحران مالی و اقتصادی را در سال 2008 – 2009، تجربه می کرد. روند رشد صنعت طلا و جواهرسازی چین اندکی با کندی مواجه شد. مراکز بازرگانی ابراز داشتند که همزمان با افزایش درآمد در اوایل دهه سال 2000، صنعت طلا و جواهرسازی چین، پس از دولت و صنعت اتومبیل، سومین صنعت بزرگ کسب درآمد در بازار چین تبدیل شد.


در سال 2009، بیش از 11 میلیون زوج در چین ازدواج نمودند، پیش بینی می شود که این میزان در سال 2019 افزایش یابد. بررسی انجام شده توسط مرکز مبادله الماس شانگهای نشان داد که از 10 زوج در حال ازدواج، 8 نفر در شهرهای بزرگ چین، نظیر پکن، گوانجو و شانگهای، ترجیح دادند که در حلقه ازدواج خود از الماس استفاده نمایند.

انجمن بین المللی پلاتین در چین نیز طی گزارشی اعلام نمود که در غالب شهرهای بزرگ چین 84 درصد تازه عروس ها مایل هستند که حلقه ازدواج آنها از پلاتین ساخته شده باشد و سرانجام تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در شانگهای 50 درصد زوج های جوان به میزان 15 هزار تا 20 هزار یوآن صرف خرید طلا و جواهر در چین کرده اند.